Η Νέα Τάση με τις Ψηφιακές Κούκλες και οι Επιπτώσεις της
Μια νέα ψηφιακή τάση έχει κατακλύσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης: χρήστες από όλο τον κόσμο μετατρέπουν τον εαυτό τους σε ψηφιακές κούκλες ή φιγούρες δράσης, αξιοποιώντας προηγμένα εργαλεία γενετικής τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ) όπως το ChatGPT και το Copilot. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό – πολλές φορές διασκεδαστικό– καθώς δημιουργούνται μινιατούρες του εαυτού τους, συνοδευόμενες από «αξεσουάρ» όπως λάπτοπ, βιβλία και κούπες καφέ.
Αυτή η τάση, η οποία γεννήθηκε στο LinkedIn, έχει γρήγορα επεκταθεί σε δημοφιλείς πλατφόρμες όπως το Instagram, το TikTok και το Facebook. Αν και δεν έχει φτάσει ακόμη τα επίπεδα δημοτικότητας της πρόσφατης τάσης που εμπνέεται από το στούντιο Ghibli, έχει ήδη τραβήξει την προσοχή influencers και εταιρειών. Παραλλαγές όπως το “Barbie Box Challenge” προσεγγίζουν συγκεκριμένες αισθητικές και νοσταλγικά πρότυπα. Ωστόσο, ορισμένοι ειδικοί υπογραμμίζουν τους περιβαλλοντικούς και ηθικούς κινδύνους πίσω από την χρήση της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης, καθώς τα συστήματα αυτά απαιτούν τεράστια υπολογιστική ισχύ με αντίστοιχα υψηλή ενεργειακή κατανάλωση.
Η Έλξη της Ψηφιακής Δημιουργίας
Οι τάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έρχονται και παρέρχονται ταχύτατα, αλλά η αίσθηση του «να χάνεις κάτι» αν δεν συμμετάσχεις, προσδίδει στις τάσεις αυτές ιδιαίτερη γοητεία. Σύμφωνα με την Τζάζμιν Ένμπεργκ, αναλύτρια κοινωνικών μέσων στην eMarketer, «η γενετική τεχνητή νοημοσύνη δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα να δημιουργούν περιεχόμενο και να ακολουθούν τις τάσεις πιο εύκολα και γρήγορα από ποτέ». Αν και αυτή η ταχύτητα ενδέχεται να είναι ελκυστική, μπορεί να έχει και το αντίθετο αποτέλεσμα: τη γρήγορη εξάντληση του κοινού, με τις τάσεις να καταναλώνονται και να ξεθυμαίνουν σε ελάχιστο χρόνο. Καθώς η ΤΝ γίνεται ολοένα και πιο παρούσα στην ψηφιακή καθημερινότητα, η Enberg εκτιμά ότι παρόμοιες τάσεις θα εμφανίζονται όλο και πιο συχνά στις οθόνες μας.
Η Πραγματικότητα πίσω από τη Διασκέδαση
Αν και η τάση φαίνεται αθώα και διασκεδαστική, έχει προκαλέσει ανησυχίες, κυρίως για τον περιβαλλοντικό της αντίκτυπο. Η καθηγήτρια Τζίνα Νεφ από το Queen Mary University του Λονδίνου δήλωσε στο BBC ότι το ChatGPT «καίει τεράστιες ποσότητες ενέργειας» και ότι τα κέντρα δεδομένων που το υποστηρίζουν καταναλώνουν περισσότερη ενέργεια ετησίως από 117 χώρες. «Στο σπίτι γελάμε λέγοντας ότι κάθε φορά που δημιουργούμε ένα AI meme, πεθαίνει ένα δέντρο», δήλωσε ο Λανς Ούλανοφ, αρχισυντάκτης της TechRadar. «Είναι υπερβολικό, φυσικά, αλλά η δημιουργία περιεχομένου με τεχνητή νοημοσύνη έχει το κόστος της — και πρέπει ίσως να επανεξετάσουμε πώς την χρησιμοποιούμε». Επιπλέον, τίθενται θέματα παραβίασης πνευματικών δικαιωμάτων, καθώς τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης συχνά εκπαιδεύονται σε δεδομένα χωρίς την άδεια των δημιουργών. «Το ChatGPT Barbie αποτελεί τριπλή απειλή για την ιδιωτικότητά μας, τον πολιτισμό μας και τον πλανήτη», τονίζει η Νεφ.
Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη συνεχίζει να διαμορφώνει τον τρόπο που δημιουργούμε και καταναλώνουμε περιεχόμενο, τάσεις όπως οι AI κούκλες αναδεικνύουν τη γοητεία αλλά και τις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής. Ενώ αυτή η τάση είναι αναμφίβολα διασκεδαστική και καινοτόμα, οι χρήστες θα πρέπει να έχουν στο μυαλό τους τα ηθικά ζητήματα που σχετίζονται με τη δημιουργία και την κατανάλωση αυτού του είδους περιεχομένου.

