Πρόταση της Γαλλίας για Τέλος Διαχείρισης σε Μικρά Δέματα
Η Γαλλία έχει προτείνει την επιβολή ενός «τέλους διαχείρισης» για κάθε μικρό δέμα που εισέρχεται στην Ευρώπη από το 2026. Αυτό το μέτρο έχει σκοπό να χρηματοδοτήσει την εντατικοποίηση των ελέγχων, οι οποίοι είναι αναγκαίοι λόγω της πλημμύρας αντικειμένων χαμηλής αξίας, κυρίως προερχόμενα από την Κίνα, μέσω διαδικτυακών πλατφορμών όπως οι Shein και Temu.
Η υπουργός Δημοσίων Πόρων, Αμελί ντε Μονσαλέν, δήλωσε ότι ο στόχος είναι να αναληφθεί το κόστος από τους εισαγωγείς και τις διαδικτυακές πλατφόρμες και όχι από τους καταναλωτές, επισημαίνοντας ότι θα καταβληθεί ένα <<μικρό συμβατικό ποσό>> για κάθε δέμα. Το προτεινόμενο «τέλος διαχείρισης» θα διαφέρει από τους τυπικούς τελωνειακούς δασμούς, οι οποίοι επιβάλλονται ανάλογα με την αξία των εισαγόμενων προϊόντων.
Κατά την επίσκεψή της στο αεροδρόμιο Ρουασί-Σαρλ-ντε-Γκολ, την κύρια είσοδο εμπορευμάτων στη Γαλλία, η Μονσαλέν ανέφερε ότι το τέλος μπορεί να κυμαίνεται από μερικά ευρώ ανά δέμα έως μερικά λεπτά ανά αντικείμενο.
Αντιμετώπιση της Πρόσφατης Παγκόσμιας Κατάστασης
Η ανακοίνωση αυτή έρχεται σε μία εποχή όπου υπάρχουν φόβοι ότι, εξαιτίας των δασμών που σκοπεύει να επιβάλει ο Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ για μικρά δέματα από την Κίνα, οι πλατφόρμες αυτές ενδέχεται να στραφούν προς την ευρωπαϊκή αγορά. Ο πρόεδρος της επιτροπής στρατηγικής των κέντρων χονδρεμπορίου E.Leclerc, Μισέλ-Εντουάρ Λεκλέρκ, προέβλεψε ότι θα υπάρξει μια <<εισβολή>> τέτοιων προϊόντων στην Ευρώπη.
«Εν αναμονή της μεταρρύθμισης της Τελωνειακής Ένωσης το 2028, η Γαλλία θα υποστηρίξει την ταχεία επιβολή ενός μηχανισμού τελών διαχείρισης σε ευρωπαϊκό επίπεδο για κάθε μικρό δέμα», διευκρίνισε ο εκπρόσωπος της υπουργού στις δηλώσεις του στον Τύπο. Τα χρήματα που θα εισπραχθούν από αυτό το τέλος θα είναι χρήσιμα για την ενίσχυση των ελέγχων.
Ο υπουργός Οικονομίας Ερίκ Λομπάρ τόνισε ότι η Γαλλία δεν μπορεί να προχωρήσει μόνη της σε αυτή την επιβολή, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει τα πακέτα σε γειτονικές χώρες. Υπογράμμισε ότι η Ολλανδία έχει δείξει έντονο ενδιαφέρον για το ζήτημα και εκφράζει την ελπίδα ότι σύντομα θα σχηματιστεί μια ομάδα χωρών που θα μπορεί να εφαρμόσει αυτό το μέτρο.
Ενίσχυση Ελέγχων και Προστασία Καταναλωτών
Το προτεινόμενο τέλος θα ισχύει από το 2026 μέχρι το 2028, όταν η Ευρωπαϊκή Ένωση μπορεί να καταργήσει την απαλλαγή τελωνειακών δασμών για δέματα αξίας μικρότερης των 150 ευρώ που προέρχονται από τρίτες χώρες. Η Γαλλία προγραμματίζει να εντείνει τους ελέγχους στα δέματα που περιέχουν καλλυντικά ή φάρμακα ενδεχομένως επικίνδυνα για την υγεία των πολιτών. Παράλληλα, θα εξετάζεται η συμμόρφωση των εισαγόμενων προϊόντων με τους κανόνες ασφαλείας.
Η υπουργός Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, Βερονίκ Λουβαζί, ανακοίνωσε ότι οι ονομασίες προϊόντων που θα αποσύρονται λόγω μη συμμόρφωσης με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς θα δημοσιοποιούνται μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Αντιδράσεις από τη Βιομηχανία
Η Ομοσπονδία Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων (CPME) έχει κηρύξει κατάσταση έκτακτης ανάγκης για να αντιμετωπίσει την εισβολή των μικρών δεμάτων από διαδικτυακές πλατφόρμες, επισημαίνοντας ότι η κυβέρνηση δεν φαίνεται να παίρνει όλα τα απαραίτητα μέτρα. Ωστόσο, η Ομοσπονδία Διαδικτυακού Εμπορίου και Απομακρυσμένων Πωλήσεων (Fevad) υποδέχθηκε θετικά τις προτάσεις της υπουργού και κάλεσε την κυβέρνηση να προχωρήσει σε γρήγορες και συγκεκριμένες ενέργειες.
Η πλατφόρμα Shein, γνωστή κυρίως για τα προϊόντα μόδας σε χαμηλές τιμές, δήλωσε ότι συμμορφώνεται με όλους τους νόμους και τους κανονισμούς στις αγορές όπου δραστηριοποιείται, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας.
Το 2024, υπολογίζεται ότι περίπου 4,6 δισεκατομμύρια δέματα αξίας κάτω των 150 ευρώ εισήλθαν στην ευρωπαϊκή αγορά, αριθμός που μεταφράζεται σε περισσότερα από 145 πακέτα ανά δευτερόλεπτο. Ειδικότερα, το 91% των δέματων αυτών προέρχονται από την Κίνα.
Στη Γαλλία, πέρυσι παραδόθηκαν 800 εκατομμύρια από αυτά τα <<φτηνά>> δέματα, σε σύνολο 1,5 δισεκατομμυρίων. Οι αρχές επικεντρώνονται σε δέματα μικρής αξίας καθώς εξαιρούνται από τους τελωνειακούς δασμούς όταν παραδίδονται από τρίτες χώρες. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ζητήσει περιθώριο για να καταργήσει αυτή την εξαίρεση, προειδοποιώντας για τους κινδύνους που εγκυμονούν επικίνδυνα προϊόντα και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα αυτού του όγκου των δεμάτων, καθώς <<πολλές εκατοντάδες τζάμπο τζετ πετούν κάθε νύχτα από την Ασία στην Ευρώπη>>.

