Η πρόοδος των υποδομών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη
Η έλλειψη υποδομών φόρτισης συνιστά ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα για τις χώρες που επιθυμούν να προχωρήσουν στην ηλεκτροκίνηση. Παρά την προτίμηση πολλών Ευρωπαϊκών κρατών και της Ελλάδας να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση, η πρόοδος που έχει σημειωθεί είναι συχνά ανεπαρκής σε σχέση με τους στόχους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειωθεί ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα στην ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης.
Στην Ελλάδα, ο αριθμός των σταθμών φόρτισης τριπλασιάστηκε τα τελευταία τρία χρόνια, προσφέροντας τη δυνατότητα φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε περισσότερες περιοχές της χώρας. Ειδικότερα, οι ταχυφορτιστές αυξήθηκαν κατά 4,5 φορές, ωστόσο, οι περισσότεροι από αυτούς είναι μικρής ισχύος. Αυτό σημαίνει ότι ενώ τα ηλεκτρικά οχήματα διαθέτουν τεχνολογία που επιτρέπει τη φόρτιση μέσω ισχυρών ταχυφορτιστών, οι υποδομές ενδέχεται να μην εξυπηρετούν την πλήρη τους δυναμική.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, οκτώ χώρες έχουν ήδη εκπληρώσει τους στόχους τους για το 2025, και άλλες χώρες πλησιάζουν την επίτευξη των στόχων για το 2026, με την Ελλάδα να βρίσκεται στη διαδικασία εκπλήρωσης αυτών των κριτηρίων.
Ωστόσο, είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι το δίκτυο φόρτισης της ΕΕ χρειάζεται τετραπλασιασμό μέχρι το 2030 προκειμένου να μπορέσει να καλύψει τις ανάγκες των αυξανόμενων ηλεκτρικών οχημάτων. Αξιοσημείωτο είναι ότι πολλές χώρες της Ανατολικής και Νότιας Ευρώπης διαθέτουν περισσότερη δύναμη φόρτισης σε σχέση με τον αριθμό των ηλεκτρικών οχημάτων, συγκρινόμενες με κάποιες χώρες της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης.
Υπενθυμίζεται ότι έχουν ήδη καθοριστεί κόμβοι γρήγορης φόρτισης που επιτρέπουν τα ταξίδια μεγάλων αποστάσεων, οι οποίοι είναι αναγκαίοι κάθε 60 χιλιόμετρα κατά μήκος των αυτοκινητόδρομων. Αυτές οι υποδομές θα βοηθήσουν στην πλήρη εξάλειψη του άγχους που σχετίζεται με τη φόρτιση και την αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ.
Παράλληλα, η τιμή της φόρτισης πρέπει να είναι ανταγωνιστική για να ενθαρρύνει περισσότερους ιδιοκτήτες οχημάτων να χρησιμοποιούν δημόσιες υποδομές, ειδικά εκείνους που δεν διαθέτουν σταθερές μονάδες φόρτισης. Απαιτείται η αύξηση της φιλικότητας των υποδομών προς τον χρήστη, ενώ οι κρατικές αρχές πρέπει να εγγυηθούν υψηλούς δείκτες διαθέσιμου χρόνου λειτουργίας των σταθμών φόρτισης, τουλάχιστον 98% ετησίως.
Επιπρόσθετα, μέσω της εναρμόνισης των διαδικασιών αδειοδότησης, οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να εγκαταστήσουν ταχυφορτιστές θα πρέπει να μην αντιμετωπίζουν γραφειοκρατικά προβλήματα, επιδιώκοντας τη βελτίωση της λειτουργίας και της επάρκειας των υποδομών φόρτισης στην αγορά.